Co je to vodík?
Vodík je chemický prvek, který tvoří až dvě třetiny vesmírné hmoty. Odhaduje se, že tvoří více než 30 % celkové hmotnosti Slunce. Jde v pořadí o třetí nejrozšířenější prvek na Zemi.
Využití vodíku
Vodík má asi největší uplatnění v dopravě, energetice a v průmyslu. V dopravě je vodík konkurencí elektromobilů s bateriemi. Vodíkové automobily mají delší dojezd a krátký čas plnění. Fungují lépe za chladných podmínek a mají nižší spotřebu při vyšší rychlosti. Auta na vodík fungují na principu palivového článku, který je jako takový malým generátorem elektřiny. Energii získává přímo ve vozidle z chemické reakce vodíku s kyslíkem. Když se spojí vodík s kyslíkem, výsledkem této reakce je čistá voda a vzduch a to znamená nulové emise. Palivové články jsou bezúdržbové a nepodléhají opotřebování. Rychlé tankování vodíku a delší dojezd oproti bateriovým elektromobilům jsou velkou výhodou. Ale trend vodíkových vozidel postupuje velmi pomalu.
Zdroj: https://stock.adobe.com/
Je vodík bezpečný?
Vodík neznečisťuje životní prostředí, je to bezemisní látka, která není toxická a nemá ani žádný zápach. Je hořlavý, ale hoří bezbarvým plamenem. Výroba vodíku probíhá už desítky let a nedochází při ní k žádným mimořádným tragédiím. Systémy ve vodíkových vozidlech jsou vyvinuty tak, aby se v případě nehody přívod vodíku pomocí speciálních ventilů zastavil. Někteří vědci však tvrdí, že s vodíkem to není tak jednoduché a varují, že při úniku vodíku do atmosféry hrozí, že po smíchání s metanem ve vzduchu se změní na nebezpečný skleníkový plyn.
Plnící stanice na vodík už i na Slovensku
Minulý rok otevřeli pro veřejnost první čerpací stanici na vodík i na Slovensku. Je provozována v prostorech společnosti Slovnaft. Kapacita nádrže je 5 – 6 kg vodíku. 1kg se prodává přibližně za 15 eur a osobní auto se natankuje asi za 2 – 3 minuty. Rozvoji vodíkové dopravy brání už jen slabá infrastruktura plnících stanic. Podle odborníků by do roku 2030 měl počet vodíkových čerpacích stanic narůst stonásobně, ale určitou překážkou je též vysoká cena vodíku i vodíkového auta.
Zdroj: https://stock.adobe.com/
Vodíková vozidla
Osobní dopravu by měly ovládnout bateriové elektromobily, ale v nákladní dopravě by měly být číslem jedna elektromobily na vodík. Výroba vodíku je však náročná. Automobilky, které vodíková auta podporují a vyrábějí, jsou Toyota, Honda, Hyundai, BMW či Audi. Momentálně je podle nás hráčem číslo jedna Toyota. Ostatní automobilky to vzdaly a svoji výrobu soustředí na bateriová vozidla. Vodík je drahý a palivové články do vozidel kapacitně nenarůstají, zatímco ceny baterií klesají a jejich kapacita stále roste.
Mají vodíková auta budoucnost? Na to je těžké odpovědět, protože vodík je sice ekologičtější než baterie, ale výhody baterií stále převládají. Hlavně ty finanční. Největší nevýhodou vodíku je jeho výroba. Získává se totiž elektrolýzou vody nebo ze zemního plynu. Tyto metody jsou velmi neefektivní, protože se přitom spotřebuje velké množství elektrické energie. V porovnaní s elektromobilem spotřebuje vodíkové auto mnohem více energie, proto má větší smysl využít vodík v nákladní dopravě na dlouhé vzdálenosti. Aktuálně používaná, ale i budoucí vozidla na vodík, se budou pohybovat po cestách, na moři a dokonce i na Měsíci.
Zdroj: https://stock.adobe.com/
Celosvětová vodíková strategie
V roce 2017 poprvé připravilo tzv. vodíkovou strategii Japonsko. Tento projekt je rozdělený na 3 fáze:
1. fáze rok 2020 – 2024
– využití vodíku v dopravě
– rozvoj infrastruktury vodíkových plnících stanic
– nákladní vozidla a autobusy na vodík
2. fáze rok 2025 – 2030
– rozšiřování vodíku do námořní a železniční dopravy
– vodíkové plnící stanice i pro veřejnost
3. fáze po roce 2030
– vývoj syntetických paliv založených na vodíku
– další rozvoj vodíku v letecké dopravě
Zdroj: https://stock.adobe.com/
Názory na vodíková auta jsou různé. Elon Musk označil vodík za hloupost a vsadil na bateriová vozidla. Naopak Toyota má za cíl stát se velmocí vodíkových vozidel. Odpověď na ekologičtější dopravu není zdaleka jasná, ale je na dobré, ale zároveň dlouhé cestě. Vodíková auta taktéž nemusíme vnímat pouze jako konkurenci elektromobilů, ale i jako rozšíření portfolia pro zákazníky. Podle nejnovějších informací bude od roku 2035 zákaz prodeje benzínových a naftových vozidel, což se samozřejmě odrazí i na jejich výrobě. To znamená, že všechna nová auta, která se po tomto roce dostanou na trh, by neměla produkovat žádné emise. Tím se má zabezpečit, že do roku 2050 bude odvětví dopravy uhlíkově neutrální.
Zdroje:
(2) vodikove auta-sen ktory sa skoncil
(4) Majú vodíkové autá budúcnosť?
(5) Ako funguje vodíkový pohon