Automatizace řízení vozidel

Rozlučte se s pedály a volantem

První pokusy o řízení vozidla elektronikou bez pomoci řidiče se objevovaly už pred 50 lety. Samořídící auta, ve kterých místo řidiče zaujme stroj, to je vize budoucnosti, která lidstvo provází už dlouho. Díky pokročilému rozvoji umělé inteligence dnes můžeme říci, že plně autonomního řízení vozidla je možné dosáhnout. Od 50. let 20 století, kdy prišly první tempomaty, se toho v automobilovém průmyslu změnilo hodně. A zejména v dalších letech vývoj automatizace v této oblasti výrazným způsobem postupoval. Tempomat, který byl kdysi vyhrazený jen pro luxusní auta, je dnes už bežnou součastí každého automobilu.

Úrovně automatizace řízení

Podle organizace SAE (Society of Automotive Engineers) jsou přesně definovány jednotlivé úrovně automatizace řízení. Je jich celkem 6, přičemž momentálně se nacházíme na úrovni 2 – částečně automatizovaná jízda. Současná moderní auta čtou dopravní značky, vědí v jaké vzdálenosti se nachází vozidlo před nimi, dokáží udržovat dostatečnou vzdálenost a řídí auto ve středu jízdního pruhu.
Úroveň 0 – žádná automatizace
Je to nejnižší úroveň automatizace, kdy vozidlo řídí člověk a má nad ním úplnou kontrolu, přičemž vozidlo řidiče jen upozorňuje pomocí senzorů.
Úroveň 1 – asistovaná jízda a podpora řidiče
Vozidlo zvládne jen jeden jízdní režim, jako například udržet se v jízdním pruhu nebo jízdu pomocí tempomatu – zrychlit nebo zpomalit.
Úroveň 2 – částečná automatizace
Vozidlo dokáže kombinovat dva režimy, jako například směr jízdy a rychlost. Vozidla jsou vybavena také automatickým parkováním. Řidič však musí sledovat dění a v případě potřeby okamžitě zasáhnout.
Úroveň 3 – podmíněná automatizace
Tady už se může řidič věnovat jiným činnostem , aniž by musel sledovat jízdu. Prvním vozidlem této kategorie se stalo Audi A8, které je vybaveno módem pro dopravní zácpy. Když je aktivovaný, systém má plnou kontrolu nad vozidlem, avšak funguje to jen při rychlosti do 60km/h a na silnici s pevnou bariérou mezi pruhy.
Úroveň 4 – vysoká automatizace
Vozidlo zvládá jízdu úplně samo bez podpory řidiče, avšak je to omezeno na jízdu pro určitou funkční oblast. Jakmile vozidlo opustí oblast pro plně automatizovanou jízdu, řidič musí převzít řízení.
Úroveň 5 – plná automatizace
Vozidlo nevyžaduje v žádné situaci řidiče a nemusí být vybaveno pedály ani volantem.

Dříve, než vyjdou na světlo světa systémy umožňující plně autonomní řízení, je třeba si před jízdou odpočinout a nechat telefon po dobu jízdy stranou. Navzdory velkému pokroku a asistenčním systémům v moderních vozidlech jsme za bezpečnost na cestách stále zodpovědní my řidiči.

Zdroje:
(1) https://touchit.sk/automatizovane-systemy-riadenia-ktore-su-v-autach-uz-dnes/350756
(2) https://elektrickevozy.cz/clanky/6-urovni-automatizace-rizeni-rozlucte-se-s-pedaly-a-volantem
(3) https://www.autolexicon.net/sk/articles/autonomni-rizeni/

Automatizace řízení vozidel

Prohlédnout další obsah:

EXTEC team
Jana Lorencová

Svítíme déle než ostatní

Chceme se pochlubit tím, že umíme vyřešit požadavek zákazníka na netypické LED osvětlovací zařízení. Tento typ zařízení se nedodává běžně každý den. Na přelomu roku

Přečíst si článek »
EXTEC team
Jana Lorencová

Máme nový web!

Po dlouhé době se nám konečně podařilo spustit nový web. Kromě nového designu jsme pro vás připravili přehledněji rozdělený obsah, který vám lépe přiblíží nabídku

Přečíst si článek »
Osvětlení
Jana Lorencová

Přepnout na LED?

Prodej zářivkových svítidel končí Pokud používáte zářivkové osvětlení v prostředí s nebezpečím výbuchu, připravte se a jednejte co nejdříve. V rámci EU končí prodej

Přečíst si článek »